در ابتدا دکتر نیارکی رئیس محترم گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزش دانشگاه ضمن خیرمقدم به حضار نکاتی را در مورد هدف از برگزاری این دوره بیان کردند.
سپس دکتر حسن طائی عضو محترم هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در جایگاه حاضر شدند و بعد از بیان مقدمه ای از سوابق کاری و تحصیلی خود به بررسی اهمیت برنامه ریزی درسی در دانشگاه ها پرداختند. ایشان برنامه ریزی درسی را یکی از تعیین کنندهترین موارد مربوط به بازار کار و اشتغال دانستند.
دکتر طائی یکی از تعاریف برنامه درسی در دانشگاه های جهان را این گونه مطرح کردند: برنامه درسی توافقی است میان جوامع، متخصصان آموزشی و دولت در مورد آنچه که شاگردان در طول دورههای خاصی از زندگی خود باید فرا بگیرند.
وی خاطرنشان کرد که اعضای هیأت علمی و گروه های آموزشی مهم ترین پایه های برنامه ریزی درسی در دانشگاه ها به شمار می روند.
ایشان برنامه درسی را چهار نوع بیان کردند: 1. برنامه درسی صحیح 2. برنامه درسی ضمنی 3. برنامه درسی حذف شده 4. فعالیت های فوق برنامه و در ادامه در مورد هر یک توضیحاتی ارائه نمودند.
پس از پذیرایی و در بخش دوم دوره ایشان ضمن تعریف سیاست ملی اشتغال به عنوان یک چشم انداز و برنامه عملی برای دستیابی به اهداف اشتغال کشور، طرح درس را یک سیاست ملی اشتغال دانستند و متذکر شدند که برای ایجاد چنین برنامهای دولت باید به وضوح چالشها و فرصتهای کشور را ببیند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درنهایت اشتغال پذیری را اینگونه معنی کرد: اشتغال پذیری یعنی دانشجویان و فارغ التحصیلانی که کنجکاوانه می نگرند، موثر می شنوند، دقیق صحبت میکنند، درست می نویسند، خوب درک میکنند، ارزشمندانه به دست میآورند کارآمدانه تطبیق می دهند و به صورت پیوسته مهارت ها و خصوصیات فردی خود را ارتقا میدهند تا قادر شوند شغل مولد با دستمزد قابل قبول که به خودشان، جامعه و اقتصاد سود برساند را بیابند.
این دوره با ذکر دیدگاه هایی از اعضای هیأت علمی و نیز پرسش و پاسخ به پایان رسید.
دریافت فایل سخنرانی دوره از طرح درس تا اشتغال پذیری و کارآفرینی :