دوره مهارتی دانش افزایی با عنوان "برنامه درسی و نقش آن در اشتغال پذیری دانشجویان"ویژه اعضای هیات علمی، توسط گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان و با ارائه دکتر یداله مهر علی زاده به صورت مجازی در تاریخ 20 اسفند 1399 با شرکت 70 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار گردید.
در ابتدای جلسه دکتر راهبه نیارکی رئیس گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه بیان داشتند که هدف از این دوره که در امتداد 9 دوره ی قبلی برگزار می شود، اهمیت به اجرای مؤثر برنامه درسی و با هدف افزایش توان مهارتی دانشجویان است و دکتر مهر علی زاده نیز دوره های برگزار شده را در راستای ماموریت های مهم آموزش عالی برشمردند که میتواند پیوند مناسبی را بین برنامه های درسی و مهارت های اشتغالزای بازار کار فراهم نماید.
دکتر یداله مهر علی زاده ضمن ارائه آماری از نرخ بیکاری شاخه های تحصیلی مختلف و ارائه آماری از پرکارترین رشته های دانشگاهی در سال 98، چگونگی رابطه ی بین نظام آموزشی، دولت و صنعت در اقتصادهای دانش بنیان را نشان دادند و بر تلفیق و هماهنگی فعالیت های بخش آموزش، صنعت و افراد اشاره کردند.
ایشان ضمن مروری بر سیاست های اشتغالزایی در شش برنامهی توسعهی ایران، به معرفی طرح تکاپو و نقش دانشگاه های کشور در این راستا پرداختند و هدف اصلی تکاپو را توسعه اشتغال پایدار از طریق بهسازی دینامیک اشتغال در سطح مناطق و توسعه رشته های کسب و کار منتخب و اولویت دار در سطح ملی و استان عنوان کردند و تاکید نمودند اصلاح جهت گیری نظام آموزشی مهارتی و تخصصی در انطباق با نیازهای طرف تقاضای کار از اولویتهای کلیدی بازار کار میباشد.
در ادامه خاستگاه چالش های اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در ایران را تقاضای پایین اقتصاد ایران برای دانش آموختگان آموزش عالی و عدم توانایی موسسات آموزش عالی در توسعه منسجم برنامه های آموزشی مهارتی و توسعه هدفمند توانایی یادگیری، خلاقیت و نوآوری دانشجویان ذکر نمودند و پیشنهاداتی جهت ارتباط بهتر دانشگاه با سازمانهای اجرایی در سطح استان ارائه دادند.
همچنین خانم دکتر راهبه نیارکی به تفاوت بین اشتغالپذیری و اشتغالزایی اشاره نمودند. اشتغال پذیری موضوعی است که با برنامه ریزی منسجم جهت افزایش توان مهارتی عمومی و حرفه ای دانشجویان در دانشگاهها قابل توسعه است و اشتغالزایی مفهومی است دارای گسترهای بزرگتر، که متاثر از سیاستهای کلان جامعه و عوامل متعدد اجتماعی و فرهنگی است. ایشان همچنین به تفاوت بین کارآفرینی و مهارت افزایی تاکید داشتند و بیان کردند که با وجود اهمیت کارآفرینی و دورههای مرتبط با آن، تمرکز بر مهارت افزایی با برنامه ریزی منظم و حول برنامه درسی مصوب از اهمیت ویژه ای در سطح آموزش عالی برخوردار است، زیرا با هدف قرار دادن جمعیت حداکثری دانشجویان نهایتاً منجر به افزایش توانمندی دانش آموختگان دانشگاهی در سطح جامعه خواهد شد.