از مجموعه دورههای آموزشی اجرای موثر برنامه درسی با محوریت اشتغالپذیری دانشجویان، دوره دانش افزایی با عنوان " بهبود کیفیت تدریس" ویژه اعضای هیات علمی، توسط گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، با ارائه دکتر مرتضی کرمی، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، در تاریخ 25 آبان 1399 با شرکت 80 نفر از اعضای هیات علمی به صورت مجازی برگزار گردید.
دکتر کرمی در خصوص مفهوم شناسی تدریس عنوان کردند که آموزش فعالیتی هدفمدار در جهت تسهیل یادگیری میباشد و تدریس قسمتی از فعالیتهای آموزشی است که با حضور استاد در کلاس درس انجام میشود.
ایشان تدریس با کیفیت را با آنچه که آموخته میشود و نحوه آموزش آن مرتبط دانستند و اظهار کردند علاوه بر این که محتوا باید مناسب، مطبوع و دارای هدفی با ارزش باشد، روش به کار رفته برای تدریس نیز باید از نظر اخلاقی قابل دفاع باشد. همچنین، کنش های منطقی (فعالیتهایی مانند: تعریف کردن، نمایش دادن، توضیح دادن، تصحیح کردن و تفسیر کردن)، کنش های روانشناسانه (مانند: انگیزه دادن، جایزه دادن،تنبیه و برنامه ریزی و ارزشیابی) و کنش های اخلاقی (معلم باید دارای خصوصیاتی مانند: صداقت، شجاعت، بردباری احترام داشته باشد) را از عناصر تدریس خوب ذکر کردند.
دکتر کرمی در خصوص مدل انگیزشی در تدریس به مولفه های توجه، ارتباط، اطمینان و رضایت اشاره کردند. در رابطه با مولفه "توجه" عناصر برانگیختگی ادراکی، برانگیختگی کاوشگرانه و تنوع، در خصوص مولفه "ارتباط" جنبه های هدفمندی، انطباق انگیزشی و آشنایی، در رابطه با مولفه "اطمینان" الزامات یادگیری، فرصت های موفقیت و کنترل شخصی و در رابطه با مولفه "رضایت" موارد تقویت درونی، پاداش های بیرونی و عدالت مورد توجه و بحث قرار گرفت.
ایشان در ارتباط با اصول آموزش بیان داشتند که یادگیری باید با یک مسئله آغاز شود تا آموزش گیرنده به یادگیری عمیق تر دست یابد، همچنین تدریس مساله محور موجب یادگیری معنادار تر و پایدارتر میشود و انتقال یادگیری را تسهیل میکند. مشخصه دوم، فعال سازی است که عنوان کردند که یادگیری زمانی تسهیل می یابد که اولین فعالیت در چرخه یادگیری، دانش پیشین مرتبط را فعال سازد. آزوبل اندیشمند نظریه پرداز شهیر یادگیری بیان می دارد چنانچه بخواهد کل روانشناسی یادگیری را در یک جمله خلاصه کند، می گوید: مهم ترین عامل در یادگیری دانش پیشین فراگیر است. مشخصه سوم در روش تدریس را نمایش عنوان کردند که در این خصوص؛ شیوه ارائه مطالب بایستی متناسب با موضوع و عملکرد مورد انتظار باشد و مشخصه چهارم تدریس، کاربست می باشد به این معنا که در چرخه یادگیری فرصتی برای فراگیران فراهم شود تا دانش جدید را در موقعیت های خاص جدید به کار گیرند.