گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان، طرح "اجرای مؤثر برنامه درسی با قابلیت افزایش توان اشتغال پذیری" که از 30 بهمن ماه 1398 با برگزاری دوره " برنامه درسی در آموزش عالی: چیستی، پیامدها و چرایی و چگونگی بازنگری " آغاز شده بود، با اجرای دومین دوره این طرح با عنوان"طراحی و چگونگی اجرای طرح درس (تلفیق تئوری و عمل)" به صورت مجازی مجددا از سرگرفت. این کارگاه در روز چهارشنبه 16 مهر ماه 1399 طی دو گروه هر یک به مدت ۴ ساعت برای معاونان آموزشی و مدیران تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی توسط جناب آقای دکتر نوروز زاده، دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه جامع علمی و کاربردی، برگزار گردید . هدف از تشکیل این کارگاه بهسازی تدریس دانشگاهی با قابلیت طراحی و اجرای طرح درس ترمی و آشنایی با طرح درس روزانه می باشد.
دکتر نوروززاده در ابتدا چهار محور تدریس را ذکر کرده و در خصوص هر مورد توضیحاتی ارائه نمودند.
1) تدریس، فعالیتی آگاهانه، تعمدی و هدفدار برای تغییر و دیگران( هدف تغییر دانش، توانش، نگرش و سلامت نفس)
2) تدریس، طرحی منظم و نظام مند ( سیستمی) با توجه به موقعیت است.
3) تدریس، ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری است.
4) تدریس، با ارتباط دو سویه استاد و دانشجو معنی می یابد.(تعامل)
سپس در ادامه کارگاه به بیان الگوهای برنامه درسی و مدل های تدریس پرداختند و اهمیت نوشتن طرح درس را موارد زیر برشمردند:
1) راهنمای مناسب
2) توالی مناسب
3) اطمینان خاطر
4) یادگیریی موثر
5) تضمین کیفیت تدریس
کارگاه در پایان با ارائه چند نمونه عملی از طرح درس و پرسش و پاسخ اعضای مشارکت کننده پایان یافت.