گزارش برگزاری کارگاه آموزشی "آشنایی با تجربیات دانشگاه تهران در حوزه تدوین و بازنگری برنامه درسی"

11 05 2021
کد خبر : 3792179
تعداد بازدید : 152

کارگاه آموزشی "آشنایی با تجربیات دانشگاه تهران در حوزه تدوین و بازنگری برنامه درسی" برگزار شد.

 

دفتر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت عتف با همکاری دفتر برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی دانشگاه گیلان کارگاه آموزشی "آشنایی با تجربیات دانشگاه تهران در حوزه تدوین و بازنگری برنامه درسی" را با حضور آقای دکتر حسن ابراهیمی، مدیر کل برنامه ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه تهران  روز دوشنبه 20 اردیبهشت ماه 1400، ساعت 9 تا 11 برگزار نمود . در این کارگاه  که با ظرفیت محدود برگزار شد 25 نفراز معاونین آموزشی دانشکده ها و مدیران گروههای آموزشی و اعضای هیات علمی هر گروه که مجری بازنگری برنامه های درسی  هستند،  شرکت داشتند .

در ابتدای برنامه خانم دکتر راهبه نیارکی، رئیس گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی دانشگاه گیلان ضمن خیر مقدم به مدرس محترم و اعضای محترم شرکت کننده، به تجربه دو دوره ی قبلی که در دانشگاه گیلان در موضوع بازنگری اشاره نمودند. این دو دوره به ترتیب مربوط به تجربیات دانشگاه اصفهان و دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه بازنگری بود. ایشان همچنین به مهیا و فعال بودن زیر ساختها و مقررات لازم جهت انجام تدوین/ بازنگری موثر برنامه های درسی در دانشگاه گیلان اشاره کردند.

در ادامه آقای دکتر حسن ابراهیمی، مدیر کل برنامه ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه تهران، به بیان طرح های موجود در دانشگاه تهران که در راستای بازنگری برنامه های درسی بسیار کمک کننده و هادی هستند اشاره نمودند. ایشان ضمن تاکید بر نقش موثر کمیته های تخصصی در فرآیند بازنگری، اجرای بازنگری در دوره های 5 ساله در دانشگاه تهران را از شرایط پذیرش دانشجو در رشته تحصیلی مورد نظر ذکر کردند و انجام امور مربوط به بازنگری را امری همیشگی و از وظایف اعضای هیات علمی دانشگاه تهران برشمردند. همچنین بیان نمودند که در دانشگاه تهران ارزیابی درونی و بیرونی رشته های تحصیلی و همچنین دریافت اطلاعات از فارغ التحصیلان در دستورکار مستمر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه قرار دارد.

ایشان بیان داشتند که با تدوین آئین نامه و ابلاغ طرح دووجهی در دوره کارشناسی در دانشگاه تهران از حدود 100 برنامه درسی ، 80 برنامه مورد بازنگری قرار گرفته است. در طرح دو وجهی دانشجویان می توانند 24 ـ 15 واحد از بسته آموزشی فرعی متناسب با رشته استفاده کنند. در این صورت  24 ـ 15 واحد از برنامه اصلی رشته تحصیلی ایشان کم می شود و  این امکان  غیر از 6 واحدی است که بصورت اختیاری می توانند از رشته های دیگر اخذ نمایند. در این راستا به ازاء گذراندن 24 ـ 15 واحد از بسته فرعی به دانشجو گواهی گذراندن دوره اعطا می شود.

آقای دکتر ابراهیمی به وجود و تعریف بسته های تحصیلات تکمیلی که مشترک بین رشته های کارشناسی ارشد و دکتری مرتبط است اشاره نمودند به این ترتیب که هر رشته یک هسته اصلی درسی دارد و سایر دروس در قالب یک بسته مشترک و به صورت اختیاری در برنامه های درسی در نظر گرفته می شود که این امکان را به دانشجوی تحصیلات تکمیلی می دهد تا با نظر استاد راهنما هر درسی که بیشتر به پایان نامه و موضوع مورد تحقیقشان کمک می کند را انتخاب نمایند. به گروهها نیز تاکید شده است که در بازنگری به سمت سبد بسته های تحصیلات تکمیلی حرکت نمایند.

ایشان شروع فرایند درخواست بازنگری را تایید گزارش توجیهی گروه دانستند و مستندات فعالیت های پشتیبان بازنگری از جمله بررسی دانشگاههای داخلی و خارجی و نیازمندیهای جامعه در آن رشته را از موارد مهمی برشمردند که می تواند در سرعت فرایند اعلام نظر در خصوص کیفیت برنامه درسی بازنگری شده بسیار یاریگر و موثر باشد.

در پایان، جلسه با پرسش و پاسخ اعضای هیات علمی پایان یافت.

 

 

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

17 01 2024

برگزاری کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی مورخ 1402/10/25

کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی در تاریخ 1402/10/25 در تالار حکمت دانشگاه برگزار گردید. در اين كارگاه ابتدا معاون آموزشی و تحصيلات تكميلي دانشگاه با بیان اهمیت هدایت تحصیلی و نظارت مستمر برروند تحصیلی دانشجویان و فراهم کردن زمینه شاگردپروری و ارتقای علمی و فردی دانشجویان به موارد مهم شیوه نامه مشاور آموزشی از جمله وظایف استاد مشاور، نحوه نظارت بر انتخاب واحد، حذف و اضافه، تایید فرم های میهمانی ، انتقال و تغییر رشته اشاره نموده و در ادامه خانم کاویانفر رئیس اداره آمار و اطلاعات آموزشی دسترسي هاي مرتبط با استادان مشاور در سامانه جامع آموزشی از جمله نحوه حضور و غیاب، اعلام نظر درخواستهای میهمانی و انتقال دانشجویان و نحوه گزارش گیری از سامانه را توضیح دادند. در پايان كارگاه، معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي و مدير خدمات آموزشي دانشگاه به سوالات حضار پاسخ دادند.​​​​​​​