گزارش برگزاری دوره مهارتی دانش افزایی" نظامنامه اخلاق آموزش: معرفی، نقد و اجرایی سازی" ویژه اعضای هیئت علمی

30 04 2021
کد خبر : 3792299
تعداد بازدید : 131

دوره مهارتی دانش افزایی" نظامنامه اخلاق آموزش: معرفی، نقد و اجرایی سازی" ویژه اعضای هیئت علمی، توسط گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و با ارائه خانم دکتر سعیده تقی زاده، دبیر تدوین نظامنامه اخلاق آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در دهه­ی سرآمدی آموزش و در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 1400 با  حضور معاونین آموزشی دانشکده ها و مدیران گروه­های آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان، جمعا با 80 نفر شرکت کننده، به صورت مجازی برگزار گردید.

در ابتدای دوره خانم دکتر راهبه نیارکی، رئیس گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی دانشگاه گیلان، نظامنامه اخلاق آموزش را که به همت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مشارکت انجمن علمی اخلاق کاربردی ایران و دفتر برنامه ریزی آموزش عالی تدوین و در بهمن سال 1399 رونمایی شده است را معرفی نمودند. ایشان همچنین هدف از اخلاقی بودن آموزش را احقاق حق برای صاحبان حق در امور آموزشی برشمردند و حفظ و ارتقای قوانین آموزشی را ضامن اخلاق مداری آموزش دانستند. ایشان هدف این نشست را معرفی سند نظام نامه اخلاق آموزش، نقد و بررسی آن و هم افزایی جهت ارائه پیشنهاداتی در راستای اجرایی سازی آن بیان کردند و اظهار امیدواری نمودند که با همکاری خانواده بزرگ آموزش عالی، این سند اخلاقی بتواند هدایتگر فعالیت­های آموزشی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی کشور باشد.

در ادامه خانم دکتر سعیده تقی زاده، به معرفی تفصیلی نظامنامه اخلاق آموزش پرداختند و بیان داشتند که هدف این نظامنامه توسعه و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور، مسئولیت پذیری دانشگاه ها در قبال جامعه، دانشجویان و هم چنین زمینه سازی برای ارتقای اخلاقی جامعه است.

ایشان در تعریف اصول اخلاق آموزش انسجام و یکپارچگی را اصل اساسی دانسته و بر اتحاد افکار در این خصوص تاکید داشتند. هم چنین در ادامه نقد پذیری و پاسخگویی، مشارکت طلبی، اقتدار همراه با صمیمیت، شفافیت، انصاف و عدالت، وفاداری به حقیقت، احترام به استقلال، احترام به کرامت ذاتی انسان ها، رازداری و حفظ حریم خصوصی، قدردانی، کیفیت و پایداری را جزء اصول اخلاق آموزش ذکر کردند.

دکتر تقی زاده به مسئولیت های اخلاقی دانشگاه در قبال دانشجویان اشاره کردند و عنوان داشتند که یکی از مسئولیت های اعضای هیات علمی در قبال دانشجو، حفظ آرامش و القای اعتماد به نفس به دانشجویان جوان و مواجهه صادقانه و صریح با دانشجو و اطلاع رسانی شفاف، به­موقع و کامل است.

در ادامه مسئولیت های اخلاقی دانشگاه در قبال اعضای هیات علمی، مدیران و کارشناسان آموزشی را شامل ارتقای حساسیت های اخلاقی اعضای هیات علمی و کارشناسان و ایجاد بستر مناسب و فرصت عادلانه برای نوآوری ها و خلاقیت، تقویت انگیزه های درونی و مهارت های زیست اخلاق دانستند.

دکتر تقی زاده عهدنامه های اخلاقی سند نظام اخلاق را شامل عهدنامه اخلاقی دانشجویان، عهدنامه اخلاقی اعضای هیات علمی ، عهدنامه اخلاقی و مدیران و کارشناسان آموزشی، عهدنامه اخلاقی گروه های آموزشی و عهدنامه اخلاقی اعضای کانون های صنفی و سمن ها معرفی کردند.

ایشان در خصوص اخلاق آموزش الکترونیکی به ارتقای مهارت­های فناورانه و سواد رسانه­ای و ارتقای دانش، اخلاق حرفه ای و مهارت های تدوین آموزشی چندرسانه ای و استفاده از آنها اشاره کردند.

دکتر تقی زاده آموزش درستکاری علمی و عملی به دانشجویان، احترام به حق انتخاب دانشجویان در خصوص موضوع، اساتید راهنما و مشاور، پایبندی به انصاف، بی طرفی و عدالت در داوری را از اصول اخلاقی مهم در هدایت پایان نامه ها دانستند.

در پایان، جلسه با پرسش و پاسخ و پیشنهاداتی در راستای اجرایی سازی نظامنامه پایان یافت.

فایل نظامنامه اخلاق آموزش

فایل ارائه نشست نظامنامه اخلاق آموزش


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

17 01 2024

برگزاری کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی مورخ 1402/10/25

کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی در تاریخ 1402/10/25 در تالار حکمت دانشگاه برگزار گردید. در اين كارگاه ابتدا معاون آموزشی و تحصيلات تكميلي دانشگاه با بیان اهمیت هدایت تحصیلی و نظارت مستمر برروند تحصیلی دانشجویان و فراهم کردن زمینه شاگردپروری و ارتقای علمی و فردی دانشجویان به موارد مهم شیوه نامه مشاور آموزشی از جمله وظایف استاد مشاور، نحوه نظارت بر انتخاب واحد، حذف و اضافه، تایید فرم های میهمانی ، انتقال و تغییر رشته اشاره نموده و در ادامه خانم کاویانفر رئیس اداره آمار و اطلاعات آموزشی دسترسي هاي مرتبط با استادان مشاور در سامانه جامع آموزشی از جمله نحوه حضور و غیاب، اعلام نظر درخواستهای میهمانی و انتقال دانشجویان و نحوه گزارش گیری از سامانه را توضیح دادند. در پايان كارگاه، معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي و مدير خدمات آموزشي دانشگاه به سوالات حضار پاسخ دادند.​​​​​​​