دوره مهارتی دانش افزایی" نظامنامه اخلاق آموزش: معرفی، نقد و اجرایی سازی" ویژه اعضای هیئت علمی، توسط گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و با ارائه خانم دکتر سعیده تقی زاده، دبیر تدوین نظامنامه اخلاق آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در دههی سرآمدی آموزش و در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 1400 با حضور معاونین آموزشی دانشکده ها و مدیران گروههای آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان، جمعا با 80 نفر شرکت کننده، به صورت مجازی برگزار گردید.
در ابتدای دوره خانم دکتر راهبه نیارکی، رئیس گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی دانشگاه گیلان، نظامنامه اخلاق آموزش را که به همت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مشارکت انجمن علمی اخلاق کاربردی ایران و دفتر برنامه ریزی آموزش عالی تدوین و در بهمن سال 1399 رونمایی شده است را معرفی نمودند. ایشان همچنین هدف از اخلاقی بودن آموزش را احقاق حق برای صاحبان حق در امور آموزشی برشمردند و حفظ و ارتقای قوانین آموزشی را ضامن اخلاق مداری آموزش دانستند. ایشان هدف این نشست را معرفی سند نظام نامه اخلاق آموزش، نقد و بررسی آن و هم افزایی جهت ارائه پیشنهاداتی در راستای اجرایی سازی آن بیان کردند و اظهار امیدواری نمودند که با همکاری خانواده بزرگ آموزش عالی، این سند اخلاقی بتواند هدایتگر فعالیتهای آموزشی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور باشد.
در ادامه خانم دکتر سعیده تقی زاده، به معرفی تفصیلی نظامنامه اخلاق آموزش پرداختند و بیان داشتند که هدف این نظامنامه توسعه و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور، مسئولیت پذیری دانشگاه ها در قبال جامعه، دانشجویان و هم چنین زمینه سازی برای ارتقای اخلاقی جامعه است.
ایشان در تعریف اصول اخلاق آموزش انسجام و یکپارچگی را اصل اساسی دانسته و بر اتحاد افکار در این خصوص تاکید داشتند. هم چنین در ادامه نقد پذیری و پاسخگویی، مشارکت طلبی، اقتدار همراه با صمیمیت، شفافیت، انصاف و عدالت، وفاداری به حقیقت، احترام به استقلال، احترام به کرامت ذاتی انسان ها، رازداری و حفظ حریم خصوصی، قدردانی، کیفیت و پایداری را جزء اصول اخلاق آموزش ذکر کردند.
دکتر تقی زاده به مسئولیت های اخلاقی دانشگاه در قبال دانشجویان اشاره کردند و عنوان داشتند که یکی از مسئولیت های اعضای هیات علمی در قبال دانشجو، حفظ آرامش و القای اعتماد به نفس به دانشجویان جوان و مواجهه صادقانه و صریح با دانشجو و اطلاع رسانی شفاف، بهموقع و کامل است.
در ادامه مسئولیت های اخلاقی دانشگاه در قبال اعضای هیات علمی، مدیران و کارشناسان آموزشی را شامل ارتقای حساسیت های اخلاقی اعضای هیات علمی و کارشناسان و ایجاد بستر مناسب و فرصت عادلانه برای نوآوری ها و خلاقیت، تقویت انگیزه های درونی و مهارت های زیست اخلاق دانستند.
دکتر تقی زاده عهدنامه های اخلاقی سند نظام اخلاق را شامل عهدنامه اخلاقی دانشجویان، عهدنامه اخلاقی اعضای هیات علمی ، عهدنامه اخلاقی و مدیران و کارشناسان آموزشی، عهدنامه اخلاقی گروه های آموزشی و عهدنامه اخلاقی اعضای کانون های صنفی و سمن ها معرفی کردند.
ایشان در خصوص اخلاق آموزش الکترونیکی به ارتقای مهارتهای فناورانه و سواد رسانهای و ارتقای دانش، اخلاق حرفه ای و مهارت های تدوین آموزشی چندرسانه ای و استفاده از آنها اشاره کردند.
دکتر تقی زاده آموزش درستکاری علمی و عملی به دانشجویان، احترام به حق انتخاب دانشجویان در خصوص موضوع، اساتید راهنما و مشاور، پایبندی به انصاف، بی طرفی و عدالت در داوری را از اصول اخلاقی مهم در هدایت پایان نامه ها دانستند.
در پایان، جلسه با پرسش و پاسخ و پیشنهاداتی در راستای اجرایی سازی نظامنامه پایان یافت.
فایل نظامنامه اخلاق آموزش