گزارش برگزاری دوره مهارتی دانش افزایی " سلوک و منش معلمی" (ویژه اعضای هیأت علمی)

04 01 2021
کد خبر : 3792675
تعداد بازدید : 128

هشتمین دوره مهارتی دانش افزایی از مجموعه دوره های پیش بینی شده در طرح اجرای موثر برنامه درسی با قابلیت افزایش توان اشتغال پذیری  در تاریخ 10 دی ماه 1399 با عنوان "سلوک و منش معلمی"  ویژه اعضای هیات علمی، توسط گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی دانشگاه گیلان و با ارائه آقای دکتر محمدرضا نیستانی از دانشگاه اصفهان با حضور 80 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه به صورت مجازی برگزار گردید.

دکتر نیستانی در ابتدای مباحث به گونه شناسی اعضای هیات علمی پرداختند و آن را شامل  نامعلمان، انسان دانشگاهی و معلمان الهام بخش تقسیم کردند. ایشان از ویژگی های نامعلمان به نداشتن پایه و مایه علمی، هنر و مهارت آموزش و تدریس، فقدان فضیلت های انسانی و اخلاقی اشاره کردند و معلمان شاگرد پرور را از معلمان الهام بخش برشمردند.

ایشان روایت یک معلم الهام بخش را شامل رفتار های مهرآمیز، رفاقت با شاگردان، عطوفت با پرسشگران، دوباره گویی، ساده گویی/ بیان مستدل، عینی کردن مباحث، گشودگی اندیشه، شغل­ندیدن معلمی، دلدادگی به معلمی، گشاده دستی علمی، هواداری دانشجویان، کمال طلبی، قابلیت شناسی، معرفی الگوها و منابع، تدریس ساختار­مند، شعر خوانی شوق یادگیری و پرهیز از ریا کاری، تملق و چاپلوسی، کم و گزیده گویی، سعه صدر/ مدارا و تساهل با دیگران و همدردی با درد و رنج دیگران بیان کردند.

دکتر نیستانی در خصوص درک حضور دانشجو ویژگی­هایی را برشمردند، از جمله: از لقب های نامناسب به دانشجویان پرهیز شود، به دانشجویان در فعالیت های گروهی، مسئولیت می دهد، از بحث و مشاجره با دانشجویان دوری می کند، به تفاوت های فردی دانشجویان احترام می گذارد، به توانایی و مهارت های غیر درسی دانشجویان توجه می کند، برای پرسش های دانشجویان اهمیت قائل است، به دانشجویان نشان می دهد که برای آن ها احترام است.

ایشان در خصوص معنا و چیستی جمع­ماندگی ویژگی هایی را بر شمردند: 1) درک حضور دیگری، رابطه سازنده و بالنده انسان با طبیعت، جامعه، کتاب، معماری، ساختار  2) اعتدال در حضور میان جمع (پرهیز از جمع بودگی حداقلی و حداکثری) 3) یگانگی با دیگران/ یگانگی جمعی 4) طبیعت دیگر پذیر 5) در جستجوی خوشبختی عام و خیر عمومی

در خصوص معنا و چیستی ویژگی تک­ماندگی انسان نیز به مواردی از جمله: تک بودگی حداکثری، حداکثر وجود/ احساس وجود حداکثری،  هستی برشونده، شانیت اصیل/ خود طبیعی/ خودبودگی/ حضور پر رنگ خود، آغاز گر، سوژه ساختن خود، خود رهایی از کتاب دیالوگی آزاد در خصوص تک ماندگی اشاره کردند.

در پایان، جلسه با پرسش و پاسخ اعضا به اتمام رسید.

فایل ارائه دوره

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

17 01 2024

برگزاری کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی مورخ 1402/10/25

کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی در تاریخ 1402/10/25 در تالار حکمت دانشگاه برگزار گردید. در اين كارگاه ابتدا معاون آموزشی و تحصيلات تكميلي دانشگاه با بیان اهمیت هدایت تحصیلی و نظارت مستمر برروند تحصیلی دانشجویان و فراهم کردن زمینه شاگردپروری و ارتقای علمی و فردی دانشجویان به موارد مهم شیوه نامه مشاور آموزشی از جمله وظایف استاد مشاور، نحوه نظارت بر انتخاب واحد، حذف و اضافه، تایید فرم های میهمانی ، انتقال و تغییر رشته اشاره نموده و در ادامه خانم کاویانفر رئیس اداره آمار و اطلاعات آموزشی دسترسي هاي مرتبط با استادان مشاور در سامانه جامع آموزشی از جمله نحوه حضور و غیاب، اعلام نظر درخواستهای میهمانی و انتقال دانشجویان و نحوه گزارش گیری از سامانه را توضیح دادند. در پايان كارگاه، معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي و مدير خدمات آموزشي دانشگاه به سوالات حضار پاسخ دادند.​​​​​​​