گزارش برگزاری دوره مهارتی دانش افزایی با عنوان "برنامه درسی و نقش آن در اشتغال پذیری دانشجویان"ویژه اعضای هیات علمی

07 04 2021
کد خبر : 3792389
تعداد بازدید : 118

 دوره مهارتی دانش افزایی با عنوان "برنامه درسی و نقش آن در اشتغال پذیری دانشجویان"ویژه اعضای هیات علمی، توسط گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان و با ارائه دکتر یداله مهر علی زاده به صورت مجازی در تاریخ 20 اسفند 1399 با شرکت 70 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر راهبه نیارکی رئیس گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه بیان داشتند که هدف از این دوره که در امتداد 9 دوره ی قبلی برگزار می شود، اهمیت به اجرای مؤثر برنامه درسی و با هدف افزایش توان مهارتی دانشجویان است و دکتر مهر علی زاده نیز دوره های برگزار شده  را در راستای ماموریت های مهم آموزش عالی برشمردند که می­تواند پیوند مناسبی را بین برنامه های درسی و مهارت های اشتغال­زای بازار کار فراهم نماید.

دکتر یداله مهر علی زاده ضمن ارائه آماری از نرخ بیکاری شاخه های تحصیلی مختلف و ارائه آماری از پرکارترین رشته های دانشگاهی در سال 98، چگونگی رابطه ی بین نظام آموزشی، دولت و صنعت در اقتصادهای دانش بنیان را نشان دادند و بر تلفیق و هماهنگی فعالیت های بخش آموزش، صنعت و افراد اشاره کردند.

ایشان ضمن مروری بر سیاست های اشتغال­زایی در شش برنامه­ی توسعه­ی ایران، به معرفی طرح تکاپو و نقش دانشگاه های کشور در این راستا پرداختند و هدف اصلی تکاپو را توسعه اشتغال پایدار از طریق بهسازی دینامیک اشتغال در سطح مناطق و توسعه رشته های کسب و کار منتخب و اولویت دار در سطح ملی و استان عنوان کردند و تاکید نمودند اصلاح جهت گیری نظام آموزشی مهارتی و تخصصی در انطباق با نیازهای طرف تقاضای کار از اولویتهای کلیدی بازار کار می­باشد.

در ادامه خاستگاه چالش های اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در ایران را تقاضای پایین اقتصاد ایران برای دانش آموختگان آموزش عالی و عدم توانایی موسسات آموزش عالی در توسعه منسجم برنامه های آموزشی مهارتی و توسعه هدفمند توانایی یادگیری، خلاقیت و نوآوری دانشجویان ذکر نمودند و پیشنهاداتی جهت ارتباط بهتر دانشگاه با سازمانهای اجرایی در سطح استان ارائه دادند.

همچنین خانم دکتر راهبه نیارکی به تفاوت بین اشتغال­پذیری و اشتغال­زایی اشاره نمودند. اشتغال پذیری موضوعی است که با برنامه ریزی منسجم جهت افزایش توان مهارتی عمومی و حرفه ای دانشجویان در دانشگاهها قابل توسعه است و اشتغال­زایی مفهومی است دارای گستره­­ای بزرگتر، که متاثر از سیاست­های کلان جامعه و عوامل متعدد اجتماعی و فرهنگی است. ایشان همچنین به تفاوت بین کارآفرینی و مهارت افزایی تاکید داشتند و بیان کردند که با وجود اهمیت کارآفرینی و دوره­های مرتبط با آن، تمرکز بر مهارت افزایی با برنامه ریزی منظم و حول برنامه درسی مصوب از اهمیت ویژه ای در سطح آموزش عالی برخوردار است، زیرا با هدف قرار دادن جمعیت حداکثری دانشجویان نهایتاً منجر به افزایش توانمندی دانش آموختگان دانشگاهی در سطح جامعه خواهد شد.

فایل ارائه کارگاه


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

17 01 2024

برگزاری کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی مورخ 1402/10/25

کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی در تاریخ 1402/10/25 در تالار حکمت دانشگاه برگزار گردید. در اين كارگاه ابتدا معاون آموزشی و تحصيلات تكميلي دانشگاه با بیان اهمیت هدایت تحصیلی و نظارت مستمر برروند تحصیلی دانشجویان و فراهم کردن زمینه شاگردپروری و ارتقای علمی و فردی دانشجویان به موارد مهم شیوه نامه مشاور آموزشی از جمله وظایف استاد مشاور، نحوه نظارت بر انتخاب واحد، حذف و اضافه، تایید فرم های میهمانی ، انتقال و تغییر رشته اشاره نموده و در ادامه خانم کاویانفر رئیس اداره آمار و اطلاعات آموزشی دسترسي هاي مرتبط با استادان مشاور در سامانه جامع آموزشی از جمله نحوه حضور و غیاب، اعلام نظر درخواستهای میهمانی و انتقال دانشجویان و نحوه گزارش گیری از سامانه را توضیح دادند. در پايان كارگاه، معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي و مدير خدمات آموزشي دانشگاه به سوالات حضار پاسخ دادند.​​​​​​​