گزارش برگزاری دوره دانش افزایی با عنوان " بهبود کیفیت تدریس" (ویژه اعضای هیات علمی)

16 11 2020
کد خبر : 3792811
تعداد بازدید : 129

از مجموعه دوره­های آموزشی اجرای موثر برنامه درسی با محوریت اشتغال­پذیری دانشجویان، دوره دانش افزایی با عنوان " بهبود کیفیت تدریس" ویژه اعضای هیات علمی، توسط گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، با ارائه دکتر مرتضی کرمی، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، در تاریخ 25 آبان 1399  با شرکت 80 نفر از اعضای هیات علمی به صورت مجازی برگزار گردید.

دکتر کرمی در خصوص مفهوم شناسی تدریس عنوان کردند که آموزش فعالیتی هدف­مدار در جهت تسهیل یادگیری می­باشد و تدریس قسمتی از فعالیت­های آموزشی است که با حضور استاد در کلاس درس انجام می­شود.

ایشان تدریس با کیفیت را با آنچه که آموخته می­شود و نحوه آموزش آن مرتبط دانستند و اظهار کردند علاوه بر این که محتوا باید مناسب، مطبوع و دارای هدفی با ارزش باشد، روش به کار رفته برای تدریس نیز باید از نظر اخلاقی قابل دفاع باشد. هم­چنین، کنش های منطقی (فعالیت­هایی مانند: تعریف کردن، نمایش دادن، توضیح دادن، تصحیح کردن و تفسیر کردن)، کنش های روانشناسانه (مانند: انگیزه دادن، جایزه دادن،تنبیه و برنامه ریزی و ارزشیابی) و کنش های اخلاقی (معلم باید دارای خصوصیاتی مانند: صداقت، شجاعت، بردباری احترام داشته باشد) را از عناصر تدریس خوب ذکر کردند.

دکتر کرمی در خصوص مدل انگیزشی در تدریس به مولفه های توجه، ارتباط، اطمینان و رضایت اشاره کردند. در رابطه با مولفه "توجه" عناصر برانگیختگی ادراکی، برانگیختگی کاوشگرانه و تنوع، در خصوص مولفه "ارتباط" جنبه های هدفمندی، انطباق انگیزشی و آشنایی، در رابطه با مولفه "اطمینان" الزامات یادگیری، فرصت های موفقیت و کنترل شخصی و در رابطه با مولفه "رضایت" موارد تقویت درونی، پاداش های بیرونی و عدالت مورد توجه و بحث قرار گرفت.

ایشان در ارتباط با  اصول آموزش بیان داشتند که یادگیری باید با یک مسئله آغاز شود تا آموزش گیرنده به یادگیری عمیق تر دست یابد، همچنین تدریس مساله محور موجب یادگیری معنادار تر و پایدارتر می­شود و انتقال یادگیری را تسهیل می­کند. مشخصه دوم،  فعال سازی است که عنوان کردند که یادگیری زمانی تسهیل می یابد که اولین فعالیت در چرخه یادگیری، دانش پیشین مرتبط را فعال سازد. آزوبل اندیشمند نظریه پرداز شهیر یادگیری بیان می دارد چنانچه بخواهد کل روانشناسی یادگیری را در یک جمله خلاصه کند، می گوید: مهم ترین عامل در یادگیری دانش پیشین فراگیر است. مشخصه  سوم در روش تدریس را نمایش عنوان کردند که در این خصوص؛ شیوه ارائه مطالب بایستی متناسب با موضوع و عملکرد مورد انتظار باشد و مشخصه چهارم تدریس، کاربست می باشد به این معنا که در چرخه یادگیری فرصتی برای فراگیران فراهم شود تا دانش جدید را در موقعیت های خاص جدید به کار گیرند.

 فایل ارائه کارگاه


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

17 01 2024

برگزاری کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی مورخ 1402/10/25

کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی در تاریخ 1402/10/25 در تالار حکمت دانشگاه برگزار گردید. در اين كارگاه ابتدا معاون آموزشی و تحصيلات تكميلي دانشگاه با بیان اهمیت هدایت تحصیلی و نظارت مستمر برروند تحصیلی دانشجویان و فراهم کردن زمینه شاگردپروری و ارتقای علمی و فردی دانشجویان به موارد مهم شیوه نامه مشاور آموزشی از جمله وظایف استاد مشاور، نحوه نظارت بر انتخاب واحد، حذف و اضافه، تایید فرم های میهمانی ، انتقال و تغییر رشته اشاره نموده و در ادامه خانم کاویانفر رئیس اداره آمار و اطلاعات آموزشی دسترسي هاي مرتبط با استادان مشاور در سامانه جامع آموزشی از جمله نحوه حضور و غیاب، اعلام نظر درخواستهای میهمانی و انتقال دانشجویان و نحوه گزارش گیری از سامانه را توضیح دادند. در پايان كارگاه، معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي و مدير خدمات آموزشي دانشگاه به سوالات حضار پاسخ دادند.​​​​​​​