شیوه نامه آموزشی ویژه نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1400 (کلیه مقاطع تحصیلی)

01 09 2021
کد خبر : 3796279
تعداد بازدید : 247

با عنایت به تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور، ضمن تشکر از همراهی شما با نظام آموزش الکترونیکی، توجه دانشجویان عزیز را به موارد مندرج در این شیوه نامه جلب می نماید.

شیوه نامه زیر در چهار بخش به تفکیک کلیات، مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدوین شده است. در این شیوه نامه سعی شده است تا با در نظر گرفتن شرایط ویژه ناشی از انتشار ویروس کرونا در کشور و با آگاهی از مسئولیت‌های خطیر دانشگاه، ، بر اساس آئین نامه های آموزشی دانشگاه ترتیبی اتخاذ گردد ضمن ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان، کمترین آسیب به امر آموزش وارد شود.

ضوابط مندرج در این شیوه نامه به دانشجویانی که پذیرش آنها بر پایه آموزش الکترونیکی بوده است، قابل تعمیم نمی‌باشد و با توجه به ماهیت این دوره‌ها،  این دسته از دانشجویان به‏جز نحوه‏ی برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم، تابع مقررات قبلی خود می باشند.

بخش اول :کلیات

  1. از آنجا که کلاسهای نظری نیمسال اول  سال­ تحصیلی 1401-1400بصورت غیرحضوری برگزار می شوند. لازم است دانشجویان برای موفقیت در تحصیل در این نظام آموزشی با مراجعه مستمر به سامانه تبادل محتوای الکترونیکی به آدرس ecent2.guilan.ac.ir (با کلمه کاربری و رمز ورود: شماره دانشجویی) و حضور در کلاسها در طول ترم نسبت به یادگیری دروس اهتمام ورزند.

 

  • کلاس ها در این ترم به صورت آنلاین برگزار می شوند و طول زمان هر کلاس همانند کلاس های حضوری خواهد بود.کلاس ها به صورت خودکار ضبط می شوند و لازم است در سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه (ecent) توسط استادان بارگذاری شوند.
  • کلاس های آنلاین در مقطع کارشناسی لازم است راس ساعت برنامه ریزی شده توسط گروه آموزشی شروع شود.
  • کلاس های دانشجویان تحصیلات تکمیلی می تواند با هماهنگی استاد و دانشجو در زمان دیگری برگزار شود.
  • در صورتیکه همکاران محترم مایل به تولید محتوا به صورت آفلاین باشند فقط مجازند حداکثر نیمی از زمان هر جلسه را به صورت آفلاین (صوتی- تصویری) تهیه و بارگذاری نمایند.
  • تعداد جلسات در این نیمسال 16 جلسه طبق تقویم آموزشی دانشگاه گیلان تعیین شده است.
  • در همه موارد پوشش کامل سرفصل های مصوب در طول ترم الزامی است.
  • با توجه به تکمیل شدن سامانه (ecent) و آشنایی دانشجویان با آن تاکید می شود استادان محترم از سامانه فوق جهت تدریس استفاده نمایند. در صورت استفاده از سایر سامانه ها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مسئولیت ضبط و بارگذاری آن در سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه (ecent) بر عهده استاد محترم درس می باشد.

 

  1. در نیمسال اول  سال­ تحصیلی 1401-1400، به علت رعایت پروتکل های بهداشتی  و ضرورت حفظ سلامت عزیزان دانشگاهی کلاس های رفع اشکال حضوری برگزار نخواهند شد.

 

  1. پایان کلاس ها روز پنج شنبه مورخ 1400/10/2خواهد بود و امتحانات پایان ترم از روز شنبه مورخ 1400/10/11 شروع  و در تاریخ سه شنبه 1400/10/28 به پایان خواهد رسید.

 

  1. دانشکده­ها موظفند به ارائه و کیفیت فایل های تهیه شده توسط استادان در کلاس های آنلاین نظارت نمایند  و گزارشات هفتگی را براساس اطلاعات موجود در سامانه الکترونیکی تهیه و پس از جمع­بندی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال کنند.

 

 

  1. واحدهای عملی ارائه شده نیمسال اول  1401-1400  که امکان برگزاری بصورت مجازی را دارا هستند همانند نیمسال گذشته اجرا خواهند شد.
  • آن دسته از واحدهای عملی که براساس نظر گروه آموزشی الزاما باید حضوری برگزار شوند،  با برنامه ریزی دانشکده ها در طی دو هفته در طول ترم بصورت کاملا فشرده با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار خواهند شد.

 

  1. حذف اضطراری یک یا چند درس نظری یا عملی در نیمسال اول سال تحصیلی 1401 -1400 قابل انجام است. بدین منظور، دانشجو می بایست درخواست خود را تا قبل از شروع امتحانات نیمسال از مسیر فرم های درخواست – درخواست حذف اضطراری در سامانه سادا ارسال نماید و نیازی به مراجعه حضوری دانشجو نیست.

در صورت عدم شرکت دانشجو در جلسه امتحان با تایید استاد درس، اساتید محترم می توانند (حتی در مواردی که دانشجو درخواست حذف درس نداده است) درخصوص دروسی که معیار ارزیابی آنها امتحان پایان ترم بوده، نسبت به حذف آموزشی دروس در سامانه اقدام نمایند.

برای درخواست حذف کلیه دروس، می ­بایست از گردش حذف ترم استفاده شود.

 

  1. با توجه به اینکه در نیمسال جاری نیز حداقل بخشی از نمرات دروس  براساس ارزشیابی مستمر تعیین می شود، دانشجویان الزاما بایستی در کلاس های آنلاین و این نوع ارزشیابی ها شرکت نمایند.

نمره نهایی هر درس متشکل از نمره امتحان پایان ترم(حسب نظر استاد درس) و ارزیابی مستمر (شامل مواردی همچون پرسش و پاسخ، امتحان کوتاه(کوئیز) و انجام سایر تکالیف محول شده توسط استادن محترم) می باشد.

  8 - در صورت تمایل استادان محترم به برگزاری امتحان پایان ترم، لازم است امتحانات مربوط به درس های مقطع کارشناسی در همان تاریخ و ساعت از قبل اعلام شده، برگزار شود. در مورد درس های دوره های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برگزاری امتحان در ساعت و روز دیگر (در بازه زمانی تعیین شده برای امتحانات و با توافق تمامی دانشجویان) امکان پذیر است.

 

9 -  سایر مقررات آموزشی در نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1400 طبق روال جاری آیین نامه های آموزشی انجام خواهد شد.

 

 10- تقلب و تخلف در آزمون های الکترونیکی براساس آئین نامه جدید انضباطی ابلاغی از سوی وزارت علوم که توسط  حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه ابلاغ شده است برخورد می شود و گزارش استاد درس در این زمینه و یا اثبات آن از طریق نرم افزارهای موجود ملاک صدور احکام کمیته انضباطی خواهد بود.

 

11-  بر اساس مقررات وظیفه عمومی،حداکثر مدت تحصیل مجاز(سنوات اولیه و ارفاقی تحصیلی) دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی کلیه مقاطع ورودی های فوق  در تمامی دوره های روزانه، شبانه و سهمیه شاهد و ایثارگر در پایان نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399 به پایان رسیده است، لذا آن دسته از دانشجویانی که  تاتاریخ 1400/6/31 فارغ التحصیل نمی شوند، لازم است جهت اخذ مجوز ادامه تحصیل (سنوات ارفاقی) در نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1400  ابتدا در سامانه سجاد به آدرس اینترنتی https://portal.saorg.ir  ثبت نام نموده و پس از اخذ کد رهگیری  از طریق سامانه جامع آموزش دانشگاه ، گزینه مجوز ادامه تحصیل را در بخش فرم های درخواست، ثبت و ارسال نمایند لازم به ذکر است دانشجویان محترم پس از ثبت درخواست مجوز، به ارجاعات، گردش کار و مفاد یادداشت همکاران محترم توجه نموده و نسبت به رفع نواقص احتمالی اقدام نمایند. ضمنا در صورت موافقت شورای بررسی موارد خاص دانشگاه، نامه درخواست سنوات ارفاقی به آدرس محل سکونت دانشجو ارسال(پست) خواهد شد لذا دانشجویان مطابق مفاد رونوشت نامه، می بایست به مراکز پلیس+10 محل سکونت مراجعه و نتیجه را به شماره 33690826-013 فکس  نموده یا از لینک سامانه ارتباط با روسای ادارات معاونت آموزشی از طریق اسکن در فایل الصاقی با ذکر مشخصات  کامل برای رییس اداره پذیرش ، ثبت نام و امور مشمولین ارسال نمایند در غیر اینصورت پس از سپری شدن مهلت قانونی 3 ماهه از پایان سنوات ارفاقی قبلی، مسئولیت مخالفت و جلوگیری از تحصیل بر عهده دانشجویان خواهد بود.

توجه 1: دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی مقاطع کارشناسی رشته های تحصیلی نیمه متمرکز ورودی نیمسال دوم سال تحصیلی 96-95 و کارشناسی ارشد قبولی تکمیل ظرفیت ورودی نیمسال دوم سال تحصیلی 98-97 که در نیمسال اول همان سال در سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل بوده اند، از نظرمقررات وظیفه عمومی تاریخ شروع به تحصیل آنان از نیمسال اول محاسبه می شود لذا لازم است همانند سایر دانشجویان ورودی نیمسال اول، از طریق سامانه جامع آموزش درخواست مجوز ادامه تحصیل را ثبت و ارسال نمایند.

 

 

بخش دوم : مقطع کارشناسی

  1. دفاع پروژه کارشناسی با تایید استاد پروژه و معاون آموزشی دانشکده، به صورت الکترونیکی برگزار می شود.
  2. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 95 و 94 می بایست مطابق مفاد بند 11 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند.

 

بخش سوم: مقطع کارشناسی ارشد

 

  1. تا اطلاع ثانوی برگزاری جلسات ارائه سمینار و دفاع از پایان نامه و طرح پیشنهادی پایان نامه صرفا با رعایت کلیه مقررات آموزشی به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری انجام خواهد شد و مهلت دفاع نیمسال اول سال تحصیلی  1401-1400 طبق تقویم آموزشی می باشد.
  2. برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری یا نیمه حضوری صرفا تا زمان بهتر شدن شرایط براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا  مجاز می باشد.
  3. برگزاری دفاع نیمه­حضوری می­بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، با تایید و نظارت مستقیم دانشکده انجام شود.
  4. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 96 و 97 می بایست مطابق مفاد بند 11 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند

بخش چهارم: مقطع دکتری

  1. براساس مصوبه مورخ 12/11/1399 شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، با توجه به عدم برگزاری آزمون زبان MSRT توسط سازمان امور دانشجویان در ایام کرونا، به جهت مساعدت با آن دسته از دانشجویان مقطع دکتری که در شرف دفاع بوده و صرفا درصورت ارائه نمره زبان قابل قبول، مجوز دفاع از رساله به ایشان داده خواهد شد، با صدور مجوز دفاع از رساله دانشجویانی که از فروردین سال 1399 تا زمان لغو محدودیت های برگزاری آزمون MSRT در شرایط شیوع ویروس کرونا و یا برگزاری آزمون زبان عمومی توسط دانشگاه گیلان، حائز کسب 45 درصد  نمره آزمون زبان یکی از دانشگاه های موجود در تهران،  فردوسی مشهد، شیراز ، تبریز و  مازندران هستند، موافقت شد. براین اساس درخصوص رشته زبان و ادبیات ادبیات فارسی، نمره قابل قبول، به 40 درصد  نمره آزمون هر یک از دانشگاه های یادشده، کاهش یافت.

ضمنا حداقل نمره قابل قبول از آزمون های زبان استاندارد نیز در ترم های کرونا برای کلیه رشته ها به شرح ذیل تعیین شد:

 40 آزمون MSRT  / 400 آزمون TOEFL/TOLIMO و یا  4 آزمون IELTS

موارد مندرج در این بند، برای کلیه دانشجویان دکتری که تا تاریخ 1400/11/30 از رساله خود دفاع خواهند نمود، قابل اجراست.

  1. برگزاری آزمون جامع در صورت صلاحدید گروه آموزشی مربوطه می تواند به صورت غیرحضوری انجام شود.
  2. درصورتیکه گروه آموزشی تمایل به برگزاری آزمون جامع بصورت غیرحضوری نداشته باشد، این مرحله به عنوان عدم حضور و غیبت دانشجو تلقی نمی شود. در این شرایط دانشجو می بایست نسبت به ارسال درخواست حذف آزمون جامع قبل از پایان امتحانات نیمسال اقدام نماید.
  3. لازم است طرح پیشنهادی رساله دانشجویانی که در مرحله تصویب آن هستند، طی جلسات مجازی بین دانشجو و استاد راهنما آماده و از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.
  4. تا اطلاع ثانوی برگزاری جلسات ارائه سمینار و دفاع از رساله و طرح پیشنهادی رساله صرفا با رعایت کلیه مقررات آموزشی به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری انجام خواهد شد و مهلت دفاع طبق تقویم آموزشی می باشد.
  5. برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری یا نیمه حضوری صرفا تا زمان عادی شدن شرایط براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا مجاز می باشد.
  6. برگزاری دفاع نیمه­حضوری می­بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، با تایید و نظارت مستقیم دانشکده انجام شود.
  7. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 93 و 94 می بایست مطابق مفاد بند 11 بخش اول کلیات اقدام نمایند.
     
  8. اجرای سایر موارد آموزشی اعلام نشده در این شیوه نامه، با رعایت مقررات آموزشی و تصمیم شورای آموزشی و یا شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه(حسب مورد) انجام خواهد شد.

 

  •  شایان ذکر است هرنوع تغییری که براساس مصوبات آتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در برنامه های دانشگاه ایجاد شود در اطلاعیه های بعدی به اطلاع استادان محترم و دانشجویان گرامی خواهد رسید.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

17 01 2024

برگزاری کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی مورخ 1402/10/25

کارگاه دانش افزایی مشاور آموزشی در تاریخ 1402/10/25 در تالار حکمت دانشگاه برگزار گردید. در اين كارگاه ابتدا معاون آموزشی و تحصيلات تكميلي دانشگاه با بیان اهمیت هدایت تحصیلی و نظارت مستمر برروند تحصیلی دانشجویان و فراهم کردن زمینه شاگردپروری و ارتقای علمی و فردی دانشجویان به موارد مهم شیوه نامه مشاور آموزشی از جمله وظایف استاد مشاور، نحوه نظارت بر انتخاب واحد، حذف و اضافه، تایید فرم های میهمانی ، انتقال و تغییر رشته اشاره نموده و در ادامه خانم کاویانفر رئیس اداره آمار و اطلاعات آموزشی دسترسي هاي مرتبط با استادان مشاور در سامانه جامع آموزشی از جمله نحوه حضور و غیاب، اعلام نظر درخواستهای میهمانی و انتقال دانشجویان و نحوه گزارش گیری از سامانه را توضیح دادند. در پايان كارگاه، معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي و مدير خدمات آموزشي دانشگاه به سوالات حضار پاسخ دادند.​​​​​​​